Green Friday

Green Friday 2024 - Bewust Consumeren voor een Betere Wereld

Laatst bijgewerkt op: 31.10.2023 Geschatte leestijd: 5 Min.

Eind november is het zover:

de dag waarop webshops en winkels overspoeld worden door fanatieke koopjesjagers.

Tussen de enorme prijsknallers door, is echter een duurzaam en bewust tegengeluid hoorbaar: Green Friday 💚.

Dit mooie initiatief is een reactie op de overconsumptie die door zijn zwarte tegenhanger wordt aangemoedigd.

Ook steeds meer slaapmerken, waaronder Stoov en Kipli, zetten zich in om bewust consumeren te stimuleren.

Wil jij met een extra goed gevoel naar bed? In dit artikel vind je groene initiatieven van onze favoriete, duurzame slaapmerken. 👇

green friday

Waarom is Green Friday?

🌿 Milieuvriendelijk antwoord op overconsumptie

🌿 Stimuleert het maken van duurzame keuzes

🌿 Investering in duurzame bedrijven & missies

Wat is Green Friday?

Green Friday is een duurzame reactie op het populaire koopjesfestijn Black Friday.

Het initiatief lijkt oorspronkelijk uit Frankrijk te komen, waar het in 2017 voor het eerst geïntroduceerd werd door de non-profitorganisatie Envie.

Green Friday werd opgericht om mensen te stimuleren bewust te consumeren.

Ook het Nederlandse Trees for All maakt zich sinds 2020 hard om de overconsumptie tegen te gaan.

Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij deze tegenbeweging. Dit doen ze op verschillende manieren, maar met maar één missie: make friday green again.

De Green Friday acties

Om duurzaam consumeren te stimuleren, ondernemen bedrijven uiteenlopende acties.

Op 24 november 2023 zien we dan ook merken, webshops en winkels die:

  • Bewust hun deuren sluiten
  • Een eigen actie opzetten
  • Uit principe geen korting aanbieden (zoals Kipli en Stoov)
  • Doneren aan een goed doel
  • Hun duurzame missie uitbreiden (zoals Tuur en Yumeko)

Wanneer is Green Friday?

Het groene tegengeluid vindt officieel plaats in dezelfde periode als Black Friday.

In 2023 vindt Green Friday plaats op 24 november.

Voor duurzame, eerlijke bedrijven is bewust consumeren echter het hele jaar door belangrijk.

Ook zijn er merken, zoals Tuur en Kipli, die een standaard percentage van hun winst aan een goed doel doneren.

bewust consumeren voor een beter milieu
Tijdens Green Friday draait het om wat het beste is voor jou én onze planeet.

Het zijn juist deze merken, die bijdrage aan een groene wereld, die we in dit artikel in het zonnetje willen zetten.

Zo kun jij niet alleen de beste keuze maken voor jezelf, maar ook voor het milieu. 🌍

Koop bij Kipli*

Duurzame Slaapmerken

Bij Matrassencheck hechten we veel waarde aan bewust consumeren. De producten die we testen worden zorgvuldig geselecteerd en eerlijk beoordeeld.

Een dun matrasje dat na een jaar al aan vervanging toe is, zullen wij je niet aanbevelen.

Graag zetten we dan ook wat duurzame merken en goede initiatieven in de spotlights, waaronder:

Natuurlijk Slapen met Tuur

Tuur is een nieuw Belgisch slaapmerk dat zich volledig richt op de eerlijke productie van natuurlijke slaapproducten.

De principes van dit pure merk sluiten perfect aan bij Green Friday.

Zo staat Tuur bekend om zijn:

  • Korte productieketen
  • Productie in eigen huis
  • Natuurlijke, 100% vegan materialen
  • Duurzame, anti-allergene producten
  • Natuurlatex matrassen met een lange levensduur
Tuur certificaten
De producten van Tuur worden gemaakt van de beste natuurlijke materialen.

Hoewel de CO2-uitstoot als gevolg van Black Friday enorm stijgt, wordt deze bij Tuur geminimaliseerd.

Door de korte productieketen van Tuur, blijft de CO2-voetafdruk beperkt.

Bovendien zijn veel van de materialen die het bedrijf gebruikt eenvoudig te recyclen.

Tuur Green Friday

Tuur heeft bewust nagedacht over deelname aan Black Friday. Omdat ze klanten juist willen stimuleren om op deze dag duurzame keuzes te maken, bieden ze van 16 tot 27 november korting op het volledige assortiment.

  • Tuur matrassen
  • Tuur toppers
  • Tuur boxsprings
  • Tuur accessoires

De 100% natuurlatex producten hebben een lange levensduur en worden geproduceerd met respect voor mens én natuur. 🍃

Dit blijkt ook uit het ‘1% for the Planet’-lidmaatschap van Tuur.

Het bedrijf doneert 1% van alle inkomsten aan een organisatie die zich inzet voor natuurbehoud.

Een mooie reden dus, om met Green Friday te investeren in een duurzaam kwaliteitsproduct en eerlijk merk.

“Wanneer we geen korting geven is de kans groter dat de klant een matras koopt bij een ander, niet-duurzaam merk.” - aldus Tuur.

Koop bij Tuur*

Eerlijke Slaapproducten van Kipli

Een merk dat vergelijkbare kernwaarden heeft als Tuur, is het Italiaanse Kipli.

Net zoals Tuur produceert dit bedrijf duurzame, 100% natuurlatex matrassen.

kipli natuurlijke slaapproducten
Kipli staat bekend om zijn natuurlijke, duurzame slaapproducten.

Daarnaast vind je in de webshop van Kipli duurzame meubels, dekbedden en kussens.

De missie ‘gezond en natuurlijk’ leven en slapen, is zichtbaar in alles wat Kipli doet:

  • Eerlijk en transparant productieproces
  • Natuurlijke materialen
  • Hoge kwaliteit & lange levensduur
  • 100% milieuvriendelijke matrassen
  • Eerlijke prijzen

Het is dit laatste punt dat ons bij ̶B̶l̶a̶c̶k̶ Green Friday brengt.

Kipli Green Friday

Kipli dankt zijn naam aan de schrijver van The Jungle Book, Rudyard Kipling. Geen wonder dat de natuur bij dit merk een belangrijke plek inneemt.

Ze zetten zich af tegen overconsumptie en willen de impact op de planeet beperken, aldus de filosofie van Kipli. Een Black Friday kortingknaller is dan ook niet in hun webshop te vinden.

Kipli neemt het hele jaar door niet deel aan kortingsacties.

Een mooi statement van Kipli om bewust consumeren te stimuleren!

Wij hebben met succes meerdere Kipli slaapproducten getest en zijn enthousiast over de natuurlijke materialen en het slaapcomfort.

Bovendien gaan de Kipli matrassen gemiddeld 3 x langer mee dan een standaard Ikea matras.

Met de eerlijke slaapproducten van Kipli, maak jij jouw zwarte vrijdag weer groen.

Koop bij Kipli*

De Duurzaam Missie van Yumeko

Yumeko is een Nederlandse slaapfabrikant die in 2010 is opgericht door twee vrienden die de (slaap)wereld wilden verduurzamen.

Met hun collectie matrassen, kussens en dekbedden hebben ze al veel consumenten van hun duurzame missie overtuigd.

Yumeko consumentenbond getest
Het dekbed van Yumeko is in 2021 door de Consumentenbond als beste getest.

De slaapproducten van Yumeko worden gemaakt met alle aandacht voor mens, dier en milieu. 🐼

Dankzij de transparante FairChains, natuurlijke materialen en kwalitatieve producten komt de missie van Yumeko steeds een stapje dichterbij - ‘Change the world sleeping’.

Yumeko Green Friday

Yumeko heeft er, net zoals Tuur, bewust voor gekozen om wel deel te nemen aan de kortingsdagen.

Hoewel ze het geen Green Friday noemen, maken hun duurzame producten en eerlijke missie Black Friday zeker een beetje groener.

Op de website van het bedrijf kun je hun statement over Black Friday lezen.

Ze hopen dat ze hiermee klanten kunnen aansporen om bewuste keuzes te maken.

Tevens garanderen ze dat de kortingen geen impact hebben op de verdiensten van boeren en arbeiders. 🧑‍🌾

De lager geprijsde matrassen, dekbedden en kussens beïnvloeden uitsluitend de marges voor Yumeko zelf.

[...] wij vinden dat op het moment dat consumenten gaan shoppen, zij ook een duurzaam alternatief moeten hebben. Bovendien kunnen we door méér te verkopen, ook nóg meer impact hebben.

Koop bij Yumeko*

Green Friday Stoov Kussens

"Een Stoov® koop je omdat je het koud hebt, niet omdat het Black Friday is." - aldus Teun van Leijsen, CEO van Stoov

Een duidelijker statement kan het merk niet maken!

Bij Stoov, dat onder andere bekend staat om zijn warmtekussens, staan duurzaamheid, bewuste keuzes en aandacht centraal.

Stoov Bye Buy Black Friday

Onder het motto ‘Bye Buy Black Friday’ zet het merk zich af tegen de overconsumptie en hoge CO2-uitstoot die door dit prijzenfestijn worden veroorzaakt.

Bovendien is het bedrijf lid van ForestNation, dat een deel van hun CO2-voetafdruk compenseert door het planten van (fruit)bomen.

De warmtekussens en -dekens van Stoov zorgen dat jij de thermostaat een graadje lager kunt zetten.

Een bewuste keuze, een beter milieu en minder energieverbruik; dat is pas Green Friday.

IKEA Bring Back Friday

De populariteit van Green Friday neemt toe. Steeds meer bedrijven ondernemen actie, planten bomen, sluiten hun deuren of zetten zich af tegen de onnodige overconsumptie.

Het is mooi om te zien hoe zelfs de grootste merken in actie komen. 👍

Hoewel er op het gebied van duurzame matrassen bij IKEA zeker nog wat winst te behalen valt, laat ook dit merk zijn Green Friday-spirit zien.

In plaats van Black Friday kortingen, organiseert IKEA ‘Bring Back Friday’, waarmee ze klanten aansporen hun (oude) meubels in te leveren.

Ikea Bring Back Friday
Met Green Friday kun je bij IKEA gebruikte meubels inleveren.

Wanneer jij je oude IKEA matras, bed of slaapkamermeubel inlevert, ontvang jij een IKEA-tegoedbon.

De ingeleverde meubels krijgen een tweede leven, waardoor ook verspilling wordt tegengegaan.

Een win-winsituatie die zeker Green Friday waardig is.

Het Belang van Bewust Consumeren

Wist je dat bijna 80% van de Black Friday aankopen vaak al na korte tijd op de vuilnisbelt beland?

Het is dan ook niet gek dat het zwarte broertje van Green Friday behoorlijk veel schade toebrengt aan het milieu.

Daarnaast kan overconsumptie leiden tot::

bewust consumeren
Green Friday spoort consumenten aan om stil te staan bij mens, dier en milieu.

Hoewel vooral fast fashion de boventoon voert, is het ook bij het shoppen van bedden, matrassen en dekbedden belangrijk bewuste keuzes te maken.

Green Friday is de tegenbeweging van het ‘kopen om het kopen’-principe.

Wees altijd voorzichtig met een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn. Een goedkoop matras kan je gezondheid duur komen te staan.

Walter Braun

Matrasexpert

Hoe kan ik bewust consumeren?

Ben jij op zoek naar een nieuw matras, boxspring, kussen of deken? Dan zijn er verschillende manieren waarop jij een bewuste en duurzame keuze kunt maken.

We hebben een aantal belangrijke Green Friday aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

1. Doe research

Wat heb jij nodig? Welk kussen past het beste bij jouw slaaphouding? Bekijk bijvoorbeeld onze tips voor het kopen van een matras.

2. Lees onze reviews Onze website staat vol met uitgebreide en eerlijke reviews. Van het beste zijslaapkussen tot een overzicht van de beste matrastoppers.
3. Lees klantervaringen Wat zeggen de klanten over het product, het materiaal, de klantenservice?
4. Bekijk materialen Zijn de materialen duurzaam en natuurlijk? Wat is de hardheid van het product?
5. Lees missie Wat is de missie van het bedrijf? Sluit dit aan bij jouw waarden? Is het bedrijf transparant over het productieproces?
6. Duurzaamheid Wat is de verwachte levensduur van het product?

Conclusie - Onze kijk op Green Friday

Ook bij Matrassencheck kunnen we niet om de Black Friday deals heen.

We begrijpen dat mensen op 24 november in de digitale rij staan op de beste matrassen, kussen of boxspring deals te scoren.

Waar we echter met dit artikel én onze reviews willen benadrukken, is het belang van:

  • bewust consumeren
  • goede research doen
  • duurzame keuzes maken

Wij hopen dan ook dat Green Friday blijft groeien en dat er meer bedrijven, zoals Tuur, Kipli en Yumeko, zich richten op het creëren van een groenere wereld.

Meer bossen, minder vuilnisbelten - daar slaapt iedereen toch beter van?

Veelgestelde vragen

  • Wie heeft Green Friday bedacht?


    Wie er precies achter de term ‘Green Friday’ zit is onduidelijk. Een van de eerste initiatieven voor deze dag lijkt van de Franse organisatie Envie te komen, die in 2017 deze tegenbeweging startte. Ook het Nederlandse Trees for All maakt zich hard voor het remmen van de overconsumptie. Ze stimuleren bedrijven om in plaats van korting te geven, bomen te planten.

  • Wat is Green Friday?


    Green Friday is een reactie op het prijzenfestijn Black Friday. Het is een tegenbeweging die is opgericht om consumenten aan te sporen bewuste keuzes te maken. Veel 'groene', duurzame bedrijven doneren aan goede doelen - zoals 1% For The Planet - of doen bewust niet mee aan kortingsacties als tegenreactie op de overconsumptie.

  • Wanneer is Green Friday?


    Green Friday valt in dezelfde tijd als Black Friday en Cyber Monday. In 2022 vindt Green Friday plaats op 25 november. Veel acties vinden echter al plaats eerder in de maand.

  • Bronnen

Judith tekstschrijver

Judith Willems

Content writer | slaap- en matrasadvies

Door haar achtergrond in creative copywriting én haar expertise op het gebied van slapeloosheid, bevindt Judith zich bij Matrassencheck op de perfecte blek. Ze test producten, volgt menig slaapcursus en werkt nauw samen met slaapprofessionals, wat haar een stapje dichter bij haar missie brengt: mensen inspireren hun slaap serieus te nemen. Heb jij vragen over dit artikel of wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Stuur het naar: judith@airi.media.

Heeft dit artikel je geholpen?
Bedankt voor je bericht!
Ja
Nee

Heb je nog verdere opmerkingen of suggesties?

Hoe kunnen we je beter van dienst zijn?

Waarom ons vertrouwen?

Bij het beoordelen van producten zijn betrouwbaarheid en vertrouwen belangrijke aandachtspunten. Waarom wij geloven dat jij op Matrassencheck kunt vertrouwen?

  • Speciale testfaciliteit: We hebben wereldwijd meer dan 180 producten getest en sinds kort een eigen testfaciliteit opgezet, die uitgerust is met de modernste apparatuur om de prestaties van de slaapproducten te analyseren.
  • Goedgekeurd door slaapexperts: We werken samen met internationale slaapexperts, die ons team trainen, onze artikelen beoordelen en ons waardevolle inzichten geven op het gebied van slaapgezondheid.
  • Professioneel netwerk: We zijn nauw verbonden met fabrikanten en slaapmerken, waardoor we inzicht hebben in de nieuwste producten, trends en technologiëen.
  • Europese marktleider: We zijn met trots de nummer 1 review-website van Europa en maken deel uit van een uitgebreid netwerk dat wereldwijd blijft groeien.

Hoewel onze websites jaarlijks miljoenen bezoekers krijgen, draait het bij ons niet om de cijfers. Zorgen dat de beste keuzes op slaapgebied voor iedereen toegankelijk zijn, dat is waar we voor staan.

>180 producten getest

>19836 uur aan onderzoek

>6 miljoen mensen vertrouwen ons

7 experts

#1 op de Europese markt

Dit kan ook interessant voor jou zijn...

    JA, GRAAG! >
    Nee, bedankt

    Onze reviews en testresultaten zijn 100% onafhankelijk. Bij aankoop via gemarkeerde links ('*') ontvangen we een commissie, wat jou niets extra kost en ons ondersteunt in het schrijven van de beste productreviews.